ITIL v3 inrichting

Information Technology Infrastructure Library, meestal afgekort tot ITIL, is ontwikkeld als een referentiekader voor het inrichten van de beheerprocessen binnen een ICT organisatie. ITIL is geen methode of model, maar eerder een reeks van best practices (de beste praktijkoplossingen) en concepten.

Het resultaat van procesimplementatie met behulp van ITIL is een organisatie inrichting waarbij alle onderdelen van de organisatie zijn beschreven en in een bepaalde hiërarchie qua bevoegdheid/verantwoordelijkheid zijn gerangschikt. ITIL versie 3 richt zich hierbij op de complete Service Lifecycle. Daarnaast wordt een duidelijk klantgerichte benadering gehanteerd, vanuit een service en end-to-end perspectief.

De aanpak

Bij keuze voor een implementatie op basis van ITIL v3 is het belangrijk de grondgedachte van ITIL hoog in het vaandel te houden. ITIL implementeren is geen doel op zich maar gaat over het implementeren van best practices die passen bij de klantvraag. Onze aanpak zorgt ervoor dat geen waterhoofd wordt ontworpen maar dat alleen die processen worden aangepakt en opnieuw worden ingericht, die direct bijdragen aan het resultaat van de onderneming. Met behulp van het realiseren van quick wins voor de meest urgente problemen wordt draagvlak gecreëerd binnen de organisatie. Daarna worden de grotere issues 1 voor 1 opgepakt en worden de verbeteringen gerealiseerd. De laatste jaren doen we dat steeds meer op een iteratieve, agile wijze om direct feedback te kunnen krijgen op doorgevoerde veranderingen en snel te kunnen bijsturen indien nodig.

De voordelen

Ventus heeft jarenlange ervaring met het implementeren van ITIL en beschikt over verschillende ITIL v3 gecertificeerde servicemanagers. De aanpak die we volgen is niet technologie gedreven, maar ingegeven vanuit de veranderingsmanagement behoefte. Met het hiermee gecreëerde draagvlak is succes eigenlijk altijd gegarandeerd.

Marcel de Jong

MEER INFORMATIE OVER ITIL V3 INRICHTING

→ Marcel de Jong
06 42 21 41 50
m.de.jong@ventus.nl