Edwin Holkers in de schijnwerper

In de schijnwerper – Edwin Holkers

De IT-professionals van Ventus werken iedere dag achter de schermen bij onze opdrachtgevers. Zij managen, structureren, testen, beveiligen, ontwikkelen en bieden ondersteuning waar nodig. Wie zijn die mensen, die zich voor de meest uiteenlopende organisaties inzetten? Wat motiveert ze? En wat doen ze het liefst in hun vrije tijd? In deze rubriek zetten we steeds één van hen in de schijnwerper en maken we kennis met de persoon achter de professional.

Edwin Holkers – senior business informatie analist

 

Wat doet een senior business informatie analist?

Kort gezegd: een business informatie analist vertaalt de behoefte van de opdrachtgever naar een (IT-) oplossing. Organisaties hebben systemen nodig om informatie zelf goed te verwerken en om het de klanten zo makkelijk mogelijk te maken. Ik inventariseer de behoefte, vertaal deze naar requirements en zorg dat er een oplossing komt die voor beide kanten werkt. Je kan het zien als een intermediair tussen business en klanten.

Welke kwaliteiten moet je hebben voor deze rol?

Je moet natuurlijk goed kunnen communiceren, want je praat met mensen in verschillende lagen van de organisatie. En kunnen luisteren, niet alleen naar wat er letterlijk gezegd wordt, maar ook naar wat er niet wordt uitgesproken. Niet iedere organisatie weet precies wat nodig is. Je moet meedenken, je verdiepen in de situatie en analyseren. Inschatten waar de behoeftes zitten of waar ze gaan ontstaan. Dat vind ik het leukste aan mijn rol, dat je betrokken bent, oplossingen uitdenkt, adviseert en een organisatie verder helpt. Waar is winst te behalen? Dat is de belangrijkste vraag voor een business informatie analist.

Aan wat voor opdracht werk je nu?

Op dit moment werk ik voor Plangroep, onderdeel van Cohedron, een organisatie die zich bezighoudt met schuldhulpverlening, budgetbeheer, curatele en bewindvoering. Door Covid, de toeslagenaffaire, hoge energieprijzen en stijgende woonlasten zitten steeds meer mensen in de financiële problemen. Om deze cliënten snel en goed te kunnen helpen, zijn er verschillende hervormingen nodig binnen de organisatie. Zo moest het basissysteem vervangen worden door een nieuw efficiënter systeem. Dit nieuwe systeem ondersteunt het werken met taken vanuit een workflow, terwijl de focus daarvoor op de informatie in de dossiers lag. Het moet ook aangesloten worden op centrale platformen van bijvoorbeeld de Belastingdienst en de Vereniging van Kredietverstrekkers en daarmee de communicatie onderling vereenvoudigen. Een uitdagende opdracht dus, maar wel een die veel voldoening geeft. Met onze oplossingen kunnen mensen vandaag geholpen worden om grotere problemen in de toekomst te voorkomen.

Hoe lang ben je al bij Ventus?

Sinds 1 april 2020 ben ik in dienst bij Ventus. Daarvoor heb ik 19 jaar gewerkt bij een bedrijf dat software analyses uitvoert. Dat was meer op de technische aspecten gericht en ik zie mijzelf meer groeien als business informatie analist op het niet-technische vlak. Bij Ventus heb ik die mogelijkheid gevonden.

Waardoor ben je op je plaats bij Ventus?

De overstap naar Ventus had ik eigenlijk jaren eerder moeten maken. Ik ben er meer onder gelijken, want Ventus heeft een grote tak van business analisten. Het is fijn om te kunnen sparren met collega’s. Daarnaast houd ik heel erg van studeren. Bijblijven op mijn vakgebied, maar ook nieuwe kennis opdoen en vaardigheden leren. Daar krijg je bij Ventus alle ruimte en middelen voor. Er wordt echt geïnvesteerd in mensen. Zo heb ik diverse cursussen gevolgd (projectmanagement, scrum master, product owner, agile transformatie) en net mijn
opleiding tot internationaal business analist afgerond. Ik vind het ook prettig dat je bij Ventus veel contact hebt met de directie en goed wordt begeleid. Die persoonlijke aandacht én de sociale evenementen maken dat ik me echt onderdeel voel van een team.

Voor wie ga je naar huis?

Mijn vrouw en ik hebben een samengesteld gezin met vijf kinderen (drie zoons en twee dochters). Het is altijd gezellig druk bij ons thuis. Bovendien hebben we ook nog twee honden, een wat oudere ruwharige teckel en een jonge labrador.

Wat doe je graag in je vrije tijd?

Wij zijn echte wandelaars en gaan er vaak op uit. Deze zomer zijn we naar Italië geweest en waren de honden mee. We hebben ook al aardig wat verre reizen gemaakt, onder andere naar Vietnam, Cambodja, India en Nepal. Voor 2020 hadden we een reis naar China geboekt, inclusief een bezoek aan Wuhan! Covid zette een streep door die vakantie. Toen zijn we in de zomerperiode op Texel geweest. Dat bleek ook heel leuk.

Edwin Holkers op vakantie met de honden

Wat weten jouw collega’s (nog) niet over jou?

Dat ik vlak voor kerst trotse opa ben geworden van mijn kleindochter Julia!

Edwin Holkers met kleindochter Julia

Hoe zie jij de toekomst van jouw specialisme?

Ik denk dat er genoeg te doen blijft voor business (informatie) analisten. Steeds meer organisaties zijn bezig met een digitale transformatie en hebben de overstap naar agile werken gemaakt of zijn bezig met de transitie naar agile werken. De IT werkt vaak al zo, maar om zulke veranderingen binnen de hele organisatie door te voeren is echt een uitdaging. Er zijn veel verschillende mensen bij betrokken, waarvan sommige door eerdere ervaringen wantrouwend tegenover IT-projecten staan. Ze verwachten ingewikkelde processen, overschrijding van budgetten en misschien zelfs wel chaos en mislukking. Als het agile werken is ingevoerd en de IT ook daadwerkelijk oplossingen biedt en efficiëntie oplevert, zijn organisaties juist heel erg enthousiast. Dan heb ik mijn werk goed gedaan.

-> Bekijk de mogelijkheden voor professionals
-> Bekijk de mogelijkheden voor opdrachtgevers