skip to Main Content
Foto van het logo van GVB.

Steven Heye, enthousiaste testspecialist bij GVB

Steven Heye werkt al meer dan twee jaar in de dynamische wereld van het openbaar vervoer als testspecialist bij GVB. Met zijn scherpe blik, analytische vaardigheden en grote betrokkenheid bij het verbeteren van de reiservaring van rijdend personeel en reizigers draagt hij zijn steentje bij aan het succes van GVB.

Testen met oog voor detail

In zijn rol als tester laat Steven zien dat testen meer is dan alleen het opsporen van bugs. Met oog voor detail en inzicht in de nuances van de samenhangende systemen ontwikkelt hij grondige en uitgebreide testprocedures, die bijdragen aan het waarborgen van de kwaliteit van o.a. de GIVA-software.

“GIVA staat voor Generieke ICT Voertuig Architectuur en is niet zomaar een informatiesysteem. Het is de ruggengraat van geavanceerde voertuigarchitectuur in de wereld van het openbaar vervoer. Het biedt een centraal middelpunt, waarin cruciale informatie over voertuigen wordt beheerd en gedistribueerd. Denk hierbij niet alleen aan de locatie van het voertuig, maar ook aan vitale informatie die indirect verband houdt met de reizigerservaring.”

Amsterdamse testcapriolen: een kijkje achter de kwaliteitsrit

Het testproces begint met een realistische testopstelling, gevolgd door tests op verschillende soorten voertuigen, zoals bussen en trams. Dit vereist zorgvuldige planning en organisatie, aangezien de tests plaatsvinden tijdens de dagelijkse exploitatie en in het altijd drukke centrum van Amsterdam. De trambestuurder of buschauffeur creëert ideale omstandigheden voor de specifieke tests, die soms ook zeer uitzonderlijke situaties kunnen omvatten. Tijdens de proefrit wordt waardevolle feedback van het rijdende personeel verzameld en inzicht verkregen in de diverse taken van een bestuurder.

Steven Heye zit op de bestuurdersstoel op de tram. Foto van een GVB tram in de avond.

 

Goed voorbeeld van samenwerking en communicatie

Bij het klaarstomen van een GIVA-release komt de onschatbare waarde van nauwe samenwerking met zowel de technische als functionele Agile teams naar voren. Het succes hangt direct af van de synergie tussen deze teams. Steven houdt daarnaast direct contact met twee leveranciers, Ximedes en InTraffic, die een bijdrage leveren aan de GIVA-software. Deze collectieve inzet resulteert in een release die goed aansluit op de functionele vereisten, wat van essentieel belang is voor het succes van het systeem onder het rijdend personeel en de reizigers.

Toekomstige uitdagingen en kansen

GVB zet zijn ontwikkeling en innovatie voort in diverse projecten, gericht op het verbeteren van de reizigerservaring in Amsterdam. In de komende periode staat de organisatie voor opwindende uitdagingen, waaronder de implementatie van een nieuw planningspakket, de introductie van nieuwe metro-software, de volgende lichting elektrische bussen en de uitvoering van talloze andere innovatieve projecten.

De GVB-dynamiek: altijd levendig, nooit saai!

Steven is na 2 jaar nog steeds enthousiast: “Bij GVB sta je nooit stil. Voortdurende innovatie in technologie en dienstverlening zorgt voor een dynamische werkomgeving. Gevarieerde projecten houden het boeiend en uitdagend. Actief contact met het rijdend personeel zorgt voor voortdurende feedback, waardoor het werk gericht blijft op het verbeteren van de reiservaring.”