Testen is een bijzonder vak. Iedereen weet dat het belangrijk is, maar toch is het vaak een ondergeschoven kindje op de begroting. Logisch misschien, want aan kwaliteit hangt een prijs en je kunt iedere euro maar één keer uitgeven. Toch zie je in de praktijk vaak dat opstapelende problemen met een product de wake-up call zijn om serieus naar testen te kijken. Een tijdje geleden hebben wij een artikel geplaatst, waarin we aankondigden een aantal onderwerpen op dit gebied verder uit te diepen. Dit keer zoomen we in op rollen en verantwoordelijkheden binnen Quality Assurance (QA).
Spanning
Iedereen die met een release te maken heeft, kent het gevoel. De spanning of het deze keer wel goed gaat. De spanning over de zoveelste prio 1 bug, die een chaos in de planning veroorzaakt. Dit geeft niet alleen een vervelende sfeer binnen het projectteam, maar is voelbaar door de hele organisatie. Alle reden dus om deze stress te vermijden.
Gelukkig is er een keerzijde, vaak geboren uit het voorgaande scenario, namelijk een zerotolerance voor bugs en fouten. Je wilt dus een kwaliteitsborgingsproces dat probeert ALLE fouten te voorkomen, van superkwaliteit, inclusief een goed gevoel voor iedereen! Maar oef, het is wel prijzig…
Balans is nodig
De gewenste richting ligt natuurlijk voor de hand; niet die van de uiterste einden, maar die van een gebalanceerde aanpak. Goede kwaliteit voor een betaalbare prijs. Klinkt simpel, maar dat is het niet. Hoe weet je of je de juiste balans te pakken hebt? Je weet wanneer je te weinig doet, want dan daalt het vertrouwen. Maar hoe weet je of je niet te veel doet? Of misschien doe je wel genoeg, maar is het te ingewikkeld en te duur. Kan het niet makkelijker, goedkoper en minder complex?
Verantwoordelijkheid
Binnen Ventus herkennen we verschillende rollen en verantwoordelijkheden binnen QA. Allereerst is natuurlijk iedereen medeverantwoordelijk voor goede kwaliteit. Testers heb je in verschillende expertises, zoals test automatiseerders, functioneel testers, test managers en kwaliteitsarchitecten. Maar ook developers, product owners en software architecten delen in die verantwoordelijkheid. Dan rijst uiteraard de vraag wie er eigenlijk zorgdraagt voor de strategie achter deze QA-activiteiten.
Testers in scrum teams
Nu hoor ik je denken, “maar testers in scrum teams zijn getraind en bekwaam. Streven naar de beste kwaliteit hoort gewoon bij hun werk”. Dat klopt natuurlijk! Maar in de praktijk zie je dat het werken in een scrum team de focus meer en meer verplaatst naar de eigen backlog. Je bent je er namelijk heel erg van bewust wat er gaande is in jouw team en jouw sprint. Maar als een project groeit en je product wordt ontwikkeld door meerdere teams, dan wordt het ineens een stuk lastiger om het grote plaatje te blijven zien. Soms lukt het in het begin nog wel, echter naarmate een project langer loopt, wordt het steeds moeilijker om overzicht te houden en je activiteiten daarop af te stemmen. Daarbij komt dat je effectiviteit met name wordt beloond vanuit de sprint, waardoor het gevoel van waardering voor je werk sterker is bij een sprint dan bij je visie op het product als geheel.
Taak voor de product owner?
Je kunt jezelf ook afvragen waarom een product owner de architectuur van het product niet bepaald. Een product owner is gefocust op WAT een product moet doen. Een software architect is gefocust op HOE het product moet werken. Hetzelfde geldt ook voor kwaliteitsborging. Een product owner bepaalt WAT de kwaliteitsnorm is, maar een tester zou moeten bepalen HOE die kwaliteitsnorm wordt behaald op een zo slimme en efficiënt mogelijke manier. Omdat juist de focus op het product vaak ontbreekt bij de testers in een scrum team, is het dus verstandig om deze rol toe te wijzen aan iemand buiten het scrum team. Iemand op het niveau van een software architect, die deze focus wél heeft.
De kwaliteitsarchitect
Vanuit Ventus bekleden wij onder andere de rol van kwaliteitsarchitect. Als kwaliteitsarchitect wil je juist uit de scrum team focus stappen en je aandacht verbreden naar het totale product. Je bent dan bezig met het inbouwen van kwaliteitsborging in het proces op een manier die zo weinig mogelijk inspanning kost en een zo hoog mogelijke opbrengst heeft. Juist door van een afstand te kijken naar een product en het kwaliteitsproces, ben je in staat om de afgesproken kwaliteitsnormen te borgen. Je ziet waar je op kwaliteitsgebied de hoogste toegevoegde waarde kan bijdragen, ook buiten het dynamische testen waar het vak veel mee geassocieerd wordt.
Zelf ervaren?
Iedere tester weet dat vroegtijdige detectie van problemen resulteert in goedkopere oplossingen. En zeg nou zelf, geeft het niet ontzettend veel voldoening om een goed geoliede machine te zien draaien en de vruchten te plukken van je harde werk? Slimme en goede kwaliteitsborging door middel van simpele interventies. Om ze te zien, moet je ernaar kijken!
Wil je zulke resultaten zelf ervaren? Of wil je eens verder praten over onze aanpak? Als opdrachtgever of als test professional? We maken graag tijd voor je. Neem contact op met Jeroen Bijl (j.bijl@ventus.nl / 06-51560719) of Hans de Rooij (h.de.Rooij@ventus.nl / 06-50886903) en we maken graag een afspraak.
-> Bekijk de mogelijkheden voor professionals
-> Bekijk de mogelijkheden voor werkgevers