skip to Main Content
Logo van Ventus Test Professionals

Kwaliteit en kosten in balans

Je kent het vast wel. Iedere klant wil goede kwaliteit voor een lage prijs. Als organisatie moet je hier een balans in zien te vinden. Natuurlijk wil je kwaliteit leveren, maar hoe kun je dit in je proces waarborgen? Misschien heb je al een proces waar software testen onderdeel van is, maar hoe houd je de kosten binnen de perken wanneer je ziet dat het testaandeel steeds omvangrijker wordt?

Hoe vaak vraag jij je af:

  • Moet dat testen nu echt zo lang duren of doe ik gewoon te veel?
  • Als ik minder test, welke risico’s loop ik dan?
  • Doe ik misschien niet genoeg op testgebied?
  • Moet ik meer testers aannemen?

Elke organisatie wil tevreden klanten en elke klant wil een goed, maar ook betaalbaar product. Hoe pak je dat aan? Hoe garandeer je kwaliteit en houd je de prijs concurrerend? Als bedrijf wil je de juiste keuzes kunnen maken voor je product. Dat geldt ook voor kwaliteitsborging en testen. Heb je het gevoel dat je dat gebied volledig onder controle hebt? Of zou het misschien toch goedkoper, beter of sneller kunnen? Het antwoord op deze vragen ligt in een helder plan.

Voor elk bedrijf het beste plan

Om de juiste keuzes te kunnen maken op het gebied van kwaliteitsborging en testactiviteiten is het opstellen van een plan de eerste stap. Het beste plan is geheel toegespitst op de organisatie en situatie en dus voor ieder bedrijf anders. Het verschaft een duidelijk beeld van de Software Development Lifecycle en hoe deze ondersteund wordt met kwaliteitsborgen. Het laat zien wat de risico’s en mogelijkheden zijn en toont het traject naar acceptatie van een nieuw systeem of gerealiseerde aanpassingen. Bedrijfsrisico’s, vakvolwassenheid, governance en een pragmatische aanpak zijn belangrijke onderdelen van het plan en inzicht hierin zal voor continue verbetering zorgen.

In de visie van Ventus schept het plan duidelijkheid over:

  1. De belangrijkste bedrijfsrisico’s en het mitigeren daarvan;
  2. Rollen en verantwoordelijkheden binnen QA;
  3. Methoden en (test)aanpak;
  4. Monitoring en controle;
  5. Planning;
  6. Tooling;
  7. Directe resultaten en continue verbetering.

(In onze volgende blogs gaan we inhoudelijk in op deze onderwerpen.)

Test professionals die het verschil maken
De test professionals van Ventus helpen met hun kennis en ervaring bij het opstellen van zo’n plan. Zij maken het verschil door te zoeken naar de oorsprong van kwaliteitsborgingsproblemen binnen de organisatie en te zorgen voor passende oplossingen. Geen doekjes voor het bloeden, maar effectieve middelen die problemen in de kern aanpakken. Testen is daarbij één van de oplossingen. Dat kan test automation zijn, maar ook een andere vorm. Waar het om gaat is dat er kritisch gekeken wordt naar de beste aanpak. Het uiteindelijke plan is pragmatisch en dynamisch. Geen theoretische verhandeling, maar toegespitst op de organisatie en de groeidoelstellingen. Daarbij is het vaststellen
van de huidige situatie belangrijk. Een realistische roadmap voor het bereiken van de vastgestelde doelen is dan de volgende stap.

Spreekt dit je aan? Wil je eens verder praten over onze aanpak? Als opdrachtgever of als test professional? We maken graag tijd voor je. Neem contact op met Jeroen Bijl (j.bijl@ventus.nl / 06-51560719) of Hans de Rooij (h.de.Rooij@ventus.nl / 06-50886903) en we maken graag een afspraak.