Het succes van Ventus is te danken aan tientallen IT-professionals die iedere dag hun ervaring en expertise inzetten voor onze opdrachtgevers. In de serie “Focus op Functies” laten we steeds één van hen aan het woord over zijn of haar werkzaamheden, de uitdagingen van het vak en belangrijke trends en ontwikkelingen.
De Cloud. Private, public of hybride, iedereen kent het begrip en bewaart er zijn e-mails, foto’s en documenten. Maar de Cloud is veel meer dan een opslag voor bestanden waarvoor geen plaats is op de harde schijf. “Organisaties die gebruik maken van generieke clouddiensten kunnen daar enorm profijt van hebben”, aldus infrastructuur architect en Cloud specialist Dave Koffij van Ventus. “De schaalbaarheid van cloudapplicaties en de wereldwijde beschikbaarheid zorgen voor continue ondersteuning van bedrijfsprocessen en diensten. Maar voor optimaal gebruik van de Cloud heb je wél de juiste kennis nodig.”
Wat betekent Generieke Cloud?
Generieke Cloud is een andere benaming voor Public Cloud. Het is een dienst die voor heel veel klanten beschikbaar is en wereldwijd wordt aangeboden. De bekendste aanbieders zijn Amazon (Amazon Web Services), Microsoft (Azure) en Google (Cloud). Een voorbeeld van een generieke clouddienst is Gmail van Google. Voor dit emailprogramma kan iedereen een account aanmaken, het is gratis en het draait altijd. Het enige dat je nodig hebt om er gebruik van te maken is een computer of smartphone. Datzelfde geldt voor Facebook, Dropbox en OneDrive, wat ook clouddiensten zijn.
Zijn clouddiensten altijd gratis?
Nee, dat niet. Maar bij de meeste diensten, waarbij je beschikt over alle aspecten van de Cloud, betaal je alleen voor wat je gebruikt. Pay per use of pay per click. Het afnemen van clouddiensten kan de zakelijke gebruiker zowel tijdbesparing als kostenvoordeel opleveren. Zo heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om als organisatie jouw eigen infrastructuur naar behoefte in te richten op een deel van de Cloud. Dat is dan jouw digitale perceel. Als je de digitale dienstverlening wilt onderbreken dan betaal je niet. Overigens genereren clouddiensten waar geen facturen aan te pas komen ook inkomsten. Niets is gratis in de wereld en zeker de ontwikkeling van technologische producten niet. Dus om de kosten terug te verdienen worden jouw gegevens doorverkocht of dienen als input voor gerichte advertenties die ongevraagd in beeld verschijnen. Als dat in de voorwaarden van de aanbieder staat, mag dat en ‘betaal’ je de gratis dienst dus eigenlijk met persoonlijke informatie.
Wat zijn de voordelen van de generieke Cloud?
De generieke Cloud heeft een aantal grote voordelen op de volgende gebieden:
- Security: Jouw informatie staat veilig opgeslagen in de Cloud en de provider is verantwoordelijk voor de beveiliging ervan.
- Beschikbaarheid: Generieke clouddiensten zijn niet locatie gebonden. De infrastructuur is zo ingericht dat je wereldwijd toegang hebt en overal dezelfde informatie ziet.
- Kostenbesparing: Door gebruik te maken van generieke clouddiensten bespaar je kosten op personeel, ontwikkeling en beheer. Je betaalt alleen voor wat je gebruikt.
- Capaciteit: Clouddiensten zijn dynamisch en kunnen aangepast worden aan de behoefte van de klant. Zo kun je de capaciteit eenvoudig op- en afschalen wanneer dat nodig is.
- Continuïteit: Clouddiensten zijn opgeslagen in meerdere datacenters en hebben daardoor altijd een actuele back-up. Bij uitval van het ene systeem wordt ongemerkt overgeschakeld naar het andere. Daardoor hoeven werkzaamheden niet onderbroken te worden, gaan gegevens niet verloren en is continuïteit gegarandeerd.
Natuurlijk zijn er ook nadelen of risico’s te bedenken. Als een clouddienst gehackt wordt, kunnen je gegevens op straat komen te liggen. Maar dat geldt ook voor traditioneel gemanagede services. En als een Cloud provider overgenomen wordt of failliet gaat, kan dat de voorwaarden van dienstverlening veranderen. Maar in dat geval kan je natuurlijk altijd besluiten van provider te wisselen. In mijn optiek wegen de nadelen in ieder geval niet op tegen de voordelen.
Wat is perceptie van infinite use?
Generieke clouddiensten zijn niet locatie gebonden. Je hebt daardoor een gevoel van oneindig gebruik. Als je in Nederland zit en je wilt naar Facebook of Gmail, dan log je in en heb je direct toegang. Ben je op vakantie in de outback van Australië, dan doe je precies hetzelfde en zie je ook exact dezelfde gegevens. Dat je overal kunt beschikken over jouw informatie is de vrijheid van clouddiensten en geeft een perceptie van infinite use.
Waar worden al die gegevens opgeslagen?
De wereld is verdeeld in drie regio’s: Amerika, Europa en Azië. In elk van die gebieden zit minimaal één datacenter van de betreffende organisatie (grote spelers als Google, Microsoft en Amazon hebben er natuurlijk veel meer). In principe zijn de gegevens van jouw clouddienst opgeslagen in een datacenter in Europa. Maar tegelijkertijd draait er in een datacenter in Amerika een exacte kopie van jouw gegevens. Op het moment dat je je in Amerika bevindt, log je ongemerkt in via het dichtstbijzijnde datacenter, dat jou dan toegang geeft tot de applicatie. Daardoor kan je waar je ook zit altijd bij je gegevens en ook op afstand werken. Onder water zorgt de technologie ervoor dat jouw informatie bijgewerkt wordt in alle datacenters. De term Cloud is wat verwarrend, want het lijkt misschien alsof de informatie via satellieten wordt uitgewisseld, maar in werkelijkheid gebeurt dat dus echt onder water via enorme kabels op de zeebodem.
Wat zijn de uitdagingen van het gebruik van de generieke Cloud?
Hoewel het een bekend begrip is, weet men niet altijd wat de Cloud daadwerkelijk inhoudt. Daardoor ontbreekt vaak essentiële kennis die belangrijk is om op een veilige en efficiënte manier gebruik te maken van alle mogelijkheden. Ook bij aanbestedingen van clouddiensten ontbreekt vaak knowhow aan klantzijde, waardoor incomplete of zelfs verkeerde oplossingen worden geleverd. Je moet weten welke technologie erachter zit om de juiste uitvraag te kunnen doen en aanbiedingen te kunnen beoordelen. Er zijn organisaties die daarvoor specialistische kennis inhuren, maar er zijn er ook die deze competenties zelf in huis willen hebben. Dat betekent bij- of omscholing van medewerkers, die vaak helemaal niet op verandering zitten te wachten. Ook het management is soms huiverig, omdat ze met clouddiensten extra risico’s denken te introduceren. Het liefst houdt iedereen zich vast aan datgene waaraan ze gewend en bekend mee zijn. Maar ontwikkelingen kun je niet tegenhouden en als de concurrentie er wel vooruitgang mee boekt, zal je toch mee moeten. Generieke clouddiensten worden steeds geavanceerder en sluiten steeds beter aan op de behoeften van organisaties. Er geen gebruik van maken, is jezelf echt tekortdoen.
Dave Koffij
infrastructuur architect
Wil je meer weten over onze IT-professionals? Of wil je zelf bij Ventus aan de slag? Neem dan gerust contact met ons op.